De kunststof- en rubberindustrie groeit: slimme verpakkingen een serieuze uitdaging voor verpakkingsbedrijven

Björn Oude Avenhuis | 18 februari 2020
kunststof- en rubberindustrie recyclebaar verpakkingen
Voorkant DM Kunstof

2020 wordt een uitdagend jaar voor de food en verpakkingsindustrie. De toenemende e-commerce, de groei binnen het  convenience segment, de zoektocht naar nieuwe afzetmarkten waaronder de ‘one-the-go-consumptie’ en de maatschappelijke weerstand tegen plastic verpakkingen, zorgen ervoor dat de markt van de verpakkingsindustrie de komende jaren exponentieel zal groeien. Een belangrijk speerpunt voor de verpakkingsindustrie is het nadenken over ‘hoe het geproduceerde weer terug te krijgen om te recyclen’.

Nog geen harde eis, maar die verwachting ligt wel in het verschiet

Plastic verpakkingen hebben een hoop voordelen: ze voorkomen verspilling en bederf van producten en producten zijn beschermd tijdens transport en opslag. Maar datzelfde plastic veroorzaakt ook veel schade aan natuur en milieu, denk aan de ‘Plastic Soep’ problematiek die volop in de media staat. Plastic vergaat nauwelijks en bovendien zorgt het verbranden van niet-recyclebaar plastic voor de uitstoot van koolstofdioxide. Het is evident dat de roep om duurzaam, recyclebaar en zero waste plastic groeit.

Op dit moment is er nog geen algeheel verbod op wegwerpplastic en is het produceren van 100% recyclebaar plastic nog geen harde eis vanuit de overheid. Maar het ligt in lijn der verwachting dat dit verbod er wel gaat komen. De eerste stappen zijn gezet, want vanaf 2021 komt er een verbod op ‘single use plastics’ waaronder plastic rietjes, plastic borden en bestek en voedselverpakkingen van geëxpandeerd polystyreen.

Verantwoordelijkheid in produceren én juist verwerken

Vanzelfsprekend staan verpakkingsbedrijven niet stil en iedereen werkt meer dan ooit aan duurzame oplossingen. Door meer te investeren in een circulaire aanpak kan de Nederlandse verpakkingsindustrie bijvoorbeeld 70 tot 105 miljoen euro aan grondstoffen besparen*. Hét moment om over te gaan tot actie is nu.

Om het gewenste resultaat te behalen zouden producenten recycling als uitgangspunt moeten nemen bij het ontwerp van verpakkingen. Ook het beperken van kunststofvarianten, kleurstoffen en additieven zorgt voor een verbeterde recyclebaarheid en daarmee tot waardebehoud.

Logischerwijs brengt de groeiende vraag naar duurzaam en recyclebaar plastic verschillende uitdagingen met zich mee. Dit gaat verder dan alleen kosten, kwaliteitsstandaarden en gebruiksgemak. Je moet het ook onder de juiste omstandigheden produceren.

De juiste omstandigheden voor mens én proces

In de verpakkingsindustrie is het produceren onder de juiste klimatologische omstandigheden cruciaal, of het nu gaat om wegwerpplastic of recyclebaar plastic. Temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en het hygiëneniveau moeten constant zijn om de productkwaliteit te garanderen en te waarborgen.

Door een te lage of hoge temperatuur en er kan krimp of klontering ontstaan, waardoor de hoeveelheid afval en onbruikbare producten toeneemt. Bovendien verkleint een gecontroleerde temperatuur de kans op condensatie. Condensatie kan ook ontstaan wanneer de relatieve luchtvochtigheid te groot is en vocht in verpakkingen is alles behalve wenselijk.

De juiste omstandigheden zijn niet alleen belangrijk voor het proces en de kwaliteit van producten, maar ook voor de mens. Tijdens het productieproces komt veel warmte vrij. Het beheersen van de temperatuur op de werkvloer is van belang om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden.

De juiste klimatologische omstandigheden voor mens en proces realiseer je niet door het ‘simpel’ toepassen van afzuiging en een koelsysteem: het gaat om het totaalplaatje, het hele jaar door. Daarom is het belangrijk dat het klimaatsysteem op de productie en op de mensen wordt afgestemd. Met andere woorden: geen gestandaardiseerde oplossing, maar maatwerk dat is afgestemd op jouw specifieke situatie.

Download onze whitepaper over de noodzaak van een goed en gezond werkklimaat in de industrie voor informatie, of spreek een van onze specialisten. 

frisse fabriek cta button

 

 

 

Bron: omzet Nederlandse verpakkingsindustrie*

 

Björn Oude Avenhuis
Björn Oude Avenhuis
Regio Manager, Klimaat Industrie
Stuur een mail