In de luxe scheepsbouw is aluminium al een aantal jaren de favoriete metaalsoort om schepen mee te bouwen. De redenen? Aluminium heeft een betere sterkte / gewicht verhouding, het is meer vormvast en het is lichter. Bij aluminium wordt aangeraden om lassen tot een minimum te beperken om vervorming te voorkomen. Desondanks blijft lassen, evenals het aflakken van schepen, een cruciaal onderdeel in het productieproces van luxe schepen en blijf je problemen ondervinden van de rook, warmte, stoffen en dampen die vrijkomen. Wat is de beste oplossing om de gevolgen van deze klimaatproblemen te voorkomen en een optimaal werkklimaat te creëren?
Het vrijkomen van lasdamp en lasrook is één van de klimaatproblemen in de luxe scheepsbouw. Lassers die in aanraking komen met lasdamp en lasrook hebben een verhoogd risico op gezondheidsproblemen zoals astma, bronchitis en Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD). Ook de stoffen die vrijkomen bij het aflakken van schepen zijn schadelijk voor de gezondheid van medewerkers.
Een ander probleem is het vrijkomen van warmte tijdens het lassen. Deze warmte zorgt voor te hoge temperaturen en onaangename omstandigheden om in te werken. Dit heeft niet alleen invloed op de gezondheid, maar ook op de productiviteit van lassers.
Om voor medewerkers een goede werkomgeving en een goed werkklimaat te creëren en klimaatproblemen te beperken is het van cruciaal belang dat de luchtkwaliteit en temperatuur binnen de scheepsbouwhal optimaal zijn. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.
Voor een optimale luchtkwaliteit en een temperatuur op werkniveau zijn verschillende oplossingen mogelijk met ieder zijn eigen specifieke kenmerken en voordelen. Welke oplossing voor jouw scheepswerf het best geschikt is, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld de grootte van de hal. Hieronder hebben we een aantal mogelijke oplossingen op een rij gezet:
Verdringingsventilatie: De naam zegt het eigenlijk al: met verdringingsventilatie worden de lasdamp en lasrook verdrongen met behulp van een ventilatiesysteem. Op laag niveau wordt lucht in de hal gevoerd, deze vermengt zich met de lucht binnen in de hal en stijgt daardoor op. Het opstijgen van de warme lucht heeft tot gevolg dat de lasrook en -damp worden meegevoerd. Mechanische ventilatoren voeren de lucht vervolgens naar buiten toe.
Plasmafiltratie: Met behulp van plasmafiltratie worden de stoffen, die vrijkomen bij het aflakken van schepen, geclusterd door de geladen ionen. Hierdoor worden deze stoffen zwaar en vallen ze naar beneden. Doordat de stoffen neer vallen kan het aflakken van het schip efficiënter gebeuren. Daarnaast kunnen ze niet meer worden ingeademd door de medewerkers. Bovendien worden vrijkomende geuren en gassen direct afgebroken.
Adiabatische koeling: Adiabatische koeling is gericht op het creëren van een optimaal werkklimaat. Door de hitte en warmte die vrijkomt bij lassen is het een zeer geschikte oplossing voor de luxe scheepsbouw. Dit koelsysteem is gericht op koeling door het verdampen van water. De energie die nodig is om het water te laten verdampen wordt onttrokken aan de (warme) lucht, waardoor deze afkoelt. Hierdoor zijn werknemers het hele jaar door voorzien van verse, zuurstofrijke lucht en een behaaglijk werkklimaat.
Voor een optimaal werkklimaat is het van belang dat deze systemen goed op elkaar worden afgestemd. Zodat afzuiging, filtratie, ventilatie, verwarming en koeling niet tegen elkaar werken, maar juist met elkaar. Dat is mogelijk met een klimaatsysteem op maat die is afgestemd op jouw specifieke situatie. Dit zorgt niet alleen voor een perfect werkklimaat, maar ook voor een lagere energierekening. Zeker nu de metaalindustrie in de lift zit.
De NEN ISO 7730 norm biedt een handvat voor het beoordelen van de behaaglijkheid van het personeel op de werkvloer en geeft aanbevelingen hoe je een comfortabel werkklimaat kunt creëren.
Kees Sietsma op 29 november 2023
Kees Sietsma op 14 november 2023
Mike Sietsma op 29 november 2023
Mike Sietsma op 7 november 2023
Stefan van der Velden op 29 november 2023
Stefan van der Velden op 25 augustus 2023
Colt International B.V.
Korte Oijen 4
NL 5433 NE Katwijk (NB)
T: +31 - (0) 485 399 999
© Kingspan Holdings (Irl) Limited
Privacybeleid