Foodproducent, hoe realiseer jij de voedselveiligheid?

Kees Sietsma | 19 juli 2016
2016-06-29-agf-primeur-news-33110d4c_1.jpg

_8506621_Def_Colt_Danone_Haps_LRIn onze 24-uurs economie groeit de behoefte aan snelle kant-en-klare maaltijden. We hebben nu eenmaal niet de tijd om uren in de keuken te staan. Maar convenience betekent tegenwoordig veel meer dan alleen gemak. Voedselveiligheid, kwaliteit en gezondheid staan voorop. De kritische consument wil weten waar producten vandaan komen en welke grondstoffen er gebruikt zijn. Hoe speel je hier als foodproducent nu op in?

Vers gesneden groenten en fruit

Maar liefst 25% van de totale AGF-sector in Nederland bestaat uit vers gesneden groenten en fruit. Ook in Duitsland is dit marktaandeel sterk groeiende en ontstaat er een toenemende vraag naar convenience producten. Het is een uitdaging voor jou als producent om aan deze vraag te voldoen én kwaliteit te leveren. De aanvoer van grondstoffen is – door het veranderende klimaat – namelijk geen constante factor meer. Ook neemt de vervuiling toe.

Kritische consument

Ondertussen is de consument steeds meer eisen gaan stellen aan convenience maaltijden. Voor de consument staan naast gemak ook kwaliteit, gezondheid en veiligheid voorop. Je moet transparant zijn over onder meer de herkomst van producten en continu de beste kwaliteit leveren. Wat kun je dan wel doen om jouw producten aan de eisen van de consument te kunnen laten voldoen? Staay Food Group heeft het antwoord op deze vraag!

Staay Food Group staat voor kwaliteit

Fresh Care Convenience – onderdeel van de Staay Food Group – is gespecialiseerd in het bewerken van verse groenten en fruit tot ultra dagverse kant- en klare eenheden. Om aan de toenemende vraag naar convenience producten én aan de eisen van de consument te voldoen, heeft Staay Food Group gekozen voor een nieuwe hightech productiesite. Bij deze productiesite staat kwaliteit – en dus hygiëne – centraal.

Van temperatuurbeheersing tot een goede luchtbalans

De productiesite van 25.000 m2 in Dronten bestaat uit high care- en low care-ruimten, voorzien van high care-klimaatinstallaties. De site voldoet aan strenge bacteriologische eisen en strikte regels op het vlak van voedselveiligheid. Hierbij is aandacht voor vier gebieden:

  • temperatuurbeheersing
  • behoud relatieve luchtvochtigheid
  • goede luchtbalans
  • continu schone luchtkwaliteit

Door de juiste balans op deze vier domeinen te creëren, krijgen bacteriën en schimmels geen kans. Zo voorkomt Staay Food Group onder meer condensvorming – op zowel het product als in de omgeving. 

Duurzaamheid als business model

Een bijzonder onderdeel van de productiesite is het City Farming gedeelte, waar sla op water én voedingsstoffen volautomatisch wordt opgekweekt. Met City Farming weet Staay Food Group logistieke processen te minimaliseren, verspilling te beperken en het water- en energieverbruik te reduceren. Staay Food Group toont met deze acties aan dat duurzaamheid een waar business model is. 

Zie jij duurzaamheid – na het lezen van het interview– ook als een business model in de foodsector? Wat doe jij nu al op dit vlak? Laat een reactie achter of spreek met een specialist!

Spreek met een klimaatspecialist

 

Kees Sietsma
Kees Sietsma
Business Development Manager Climate Control NWS Europe, ESD
Stuur een mail