Je kunt er niet omheen: E-commerce is booming! Leegstand in winkelstraten tegenover steeds meer online aankopen. Online retailers proberen de klantvraag zo goed mogelijk bij te benen. En natuurlijk neem je ook je verantwoordelijkheid richting mens en milieu. Met als resultaat: duurzame distributiecentra!
E-commerce is booming. In 2015 groeide het aantal online verkopen nog met 16,8%. In datzelfde jaar verrichtte 93% van de consumenten een online aankoop. Vanwaar die groei? Hardwerkende Nederlanders hebben steeds minder tijd – en zin – om de deur uit te gaan om te shoppen. En waarom zouden ze ook? Even online bestellen is toch veel makkelijker! Vanuit je luie stoel bestel je alles: van een nieuw shirt tot een laptop. En het wordt nog gratis bezorgd ook! Dan is de keuze snel gemaakt. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor Nederland als distributieland.
Duurzame distributiecentra schieten als paddenstoelen uit de grond. En dat is niet zonder reden. Steeds meer bedrijven erkennen de warmteproblematiek in distributiecentra:
Die combinatie veroorzaakt een onaangenaam binnenklimaat met directe gevolgen voor de productiviteit. Het probleem in het kort:
“Orderpickers verrichten lichamelijk werk. Door die spierinspanning krijgen ze het warm. Als de omgevingstemperatuur dan ook hoog is, kan het lichaam zijn warmte niet goed kwijt. Door te transpireren, gaat de lichaamstemperatuur nog enigszins omlaag, maar het hart moet hier wel hard voor werken. Dit leidt tot vermoeidheidssymptomen en dus een lagere productiviteit.”
Door te focussen op een betere omgevingstemperatuur zorg je ervoor dat niet alleen je productiviteit omhoog gaat, maar ook dat je personeel je dankbaar is.
Maar duurzaamheid in een distributiecentrum gaat verder. Er bestaan installaties die slim met energie omgaan en zelfs energie opwekken. Denk aan warmtekoudeopslag en energiezuinige installaties voor verwarming, koeling, ventilatie en verlichting. Onlangs was Lidl al in het nieuws met haar duurzame distributiecentra. Lidl beschikt sinds 2013 over een distributiecentrum met een BREEAM-score van vier sterren (‘Excellent’). Het distributiecentrum haalde daarmee de top vijf van meest duurzame gebouwen in Europa. Lidl gaat met haar nieuwste distributiecentrum voor een BREEAM-score van maar liefst vijf sterren (‘Outstanding’). Deze score wist Bol.com onlangs al te behalen.
Een duurzaam distributiecentrum neerzetten, betekent meer dan het creëren van een prettig werkklimaat voor je werknemers. Het levert ook meer op dan enkel een milieubewustere organisatie. Duurzaamheid is een echt business model. Je werknemers werken niet langer in een veel te warme omgeving. Dit leidt tot een productiviteitsstijging van maximaal vijftien procent. En al die energiezuinige klimaatinstallaties? Dat merk je direct aan je energierekening! Lidl bespaart met de warmte-koudeopslag-installatie alleen al het verbruik van zo’n 77 huishoudens. Dat staat gelijk aan 163 ton CO2-uitstoot per jaar.
Ben je nu benieuwd welke rol duurzaamheid heeft binnen logistiek vastgoed? Kom dan naar “Duurzaam Gebouwd Op Locatie”. De dag heeft als thema “Logistiek Vastgoed”. Onder meer Kor Foekens – Commercieel Directeur Colt International – spreekt hier over toekomstbestendige oplossingen voor de klimaatproblematiek binnen distributiecentra, met de focus op energiebesparing, ErP Ecodesign en BREEAM. Inschrijven voor de dag? Dat kan hier! Of bekijk eerst deze video over het warmteprobleem in distributiecentra.
Zie jij ook de voordelen van duurzame distributiecentra? En hoe ver is jouw bedrijf al met deze ontwikkelingen? Laat hier een reactie achter!
Colt International op 23 april 2024
Colt International op 1 februari 2024
Mike Sietsma op 23 april 2024
Mike Sietsma op 28 november 2023
Mike Sietsma op 23 april 2024
Mike Sietsma op 7 november 2023
Colt International B.V.
Korte Oijen 4
NL 5433 NE Katwijk (NB)
T: +31 - (0) 485 399 999
© Kingspan Holdings (Irl) Limited
Privacybeleid