Klimaat industrie, Frisse Fabriek • 2 min lezen

'Clean' produceren begint met een integraal ontwerp - van engineering tot aan eindproduct

Maarten Jans - gepubliceerd op 11 februari 2020

Colt_Danone_Haps

De laatste jaren is een toenemende eis voor ‘clean’ produceren aanwezig in de high-tech industrie. Leveranciers in de complete supply chain zijn in toenemende mate verantwoordelijk voor het schoon aanleveren producten en/of componenten. Dat brengt voor deze partijen verschillende uitdagingen met zich mee. De oplossing schuilt in mijn ogen in een integraal ontwerp waarbij rekening moet worden gehouden met het klimaat, maar ook zeker met de menselijke factor – immers, de mens is nog altijd de meest vervuilende factor binnen dit soort schone productieomgevingen. Het is te kort door de bocht om te zeggen “we bouwen een cleanroom en dan zijn we er”. Er ligt een belangrijke rol weggelegd voor de toeleverancier om eerder in het productieproces kansen te signaleren én hierop te acteren om schoner te produceren en daarmee kosten te besparen. In dit blog geef ik je inzichten in hoe deze kansen optimaal te benutten.

Schoon moet ook écht schoon zijn

De impact van contaminatie (denk aan partikel, moleculair en bacterievervuiling) heeft een desastreus effect op de prestatie van systemen. Daarom zijn de gestelde eisen rondom producten dusdanig hoog, dit in de praktijk waarbij ‘first time right’ het uitgangspunt is. Een onderdeel of oppervlakte is pas schoon wanneer de hoeveelheid deeltjes of moleculaire contaminatie de prestatie niet beïnvloeden.

In de metaalbewerkende of -verwerkende industrie betekent dit over het algemeen dat je producten clean en steriel moet reinigen en verpakken in een cleanroom om de gewenste grade te realiseren. Een cleanroom is ontworpen om vervuiling aan producten te reduceren of zelfs uit te sluiten. Om dit te realiseren is de concentratie van deeltjes in de lucht volledig beheerst, en zijn de temperatuur, luchtvochtigheid en overdruk op het juiste niveau. Met andere woorden: zorgen voor de juiste luchtbehandeling en klimatologische omstandigheden is cruciaal om de geëiste grade te kunnen leveren.

 

Neem het hele productieproces onder de loep en benut commerciële kansen

Vanzelfsprekend is een cleanroom een essentieel onderdeel om ‘clean’ te kunnen produceren, maar dit alleen is in mijn ogen niet voldoende. Ik ben van mening dat je naar het totale productieproces moet kijken om te zorgen voor zo min mogelijk afwijkingen en een zo hoog mogelijke productreinheid om aan de eisen te voldoen. Daar liggen wat mij betreft nog een hoop optimalisatiekansen. Door het totale productieproces zo ‘schoon’ mogelijk in te richten en hierop te ontwerpen , voorkom je dat overmatig  gecorrigeerd moet worden in de reinigingsstraat en cleanroom.

Dit is efficiënter omdat de cleanroom in de basis een zone is waar werkzaamheden logischerwijs meer tijd in beslag nemen. Denk aan bijzondere en strenge voorschriften wat betreft personeelshygiëne. In dit specifieke productieproces is een integrale aanpak dus noodzakelijk schonere omgeving te garanderen en daarmee en dus een schoon product. Het zorgen voor een schonere omgeving gaat dus verder dan alleen vervuiling en luchtkwaliteit. De temperatuur en de luchtvochtigheid zijn bijvoorbeeld minstens zo belangrijk. Bij een afwijkende temperatuur kan het werkstuk krimpen of uitzetten en ook een te lage of te hoge luchtvochtigheidsgraad kan contaminatie op het product geven. Daarom is het om optimaal ‘clean’ te produceren belangrijk om te zorgen voor een schone en beheersbare omgeving in het totale productieproces — van ruwe grondstof tot aan een clean verpakt eindproduct.

Ben jij zoekende naar de partij om jouw bedrijf naar de volgende stap te tillen en toekomstbestendig te maken bij clean produceren?

Onze specialisten helpen je daar graag bij. Wij beschikken over de kennis om iedere ruimte — van productie tot cleanroom — klimatologisch te optimaliseren. Bezoek ook dé virtuele vakbeurs voor de maakindustrie Midden in de Maak van 15 september t/m 9 oktober 2020 en stel jouw vraagstukken met wat wij voor jou kunnen betekenen. 

 

Maarten Jans